کد خبر: ۱۶۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
دژ تسخیرناپذیر؛

 قلعه کهن مزایجان زرین‌دشت فارس

 قلعه مزایجان از آثار تاریخی شهرستان زرین‌دشت به شمار می‌رود این قلعه بر فراز کوهی مشرف به همین روستا در جنوب شرقی شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان زرین‌دشت، بر فراز کوهی کم‌ارتفاع دیده می‌شود و جز حصار و آثار سنگ‌چینی دیواری از آن چیزی از قلعه باقی نمانده است.

حسن حسن‌نژاد در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: شهرستان زرین‌دشت استان فارس با مرکزیت حاجی‌آباد در فاصله ۲۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد که به دلیل نوع آب‌وهوا از جمله مناطق گرم و خشک محسوب می‌شود، بر اساس مستندات و کاوش‌های باستان‌شناسان در منطقه حاجی‌آباد، قدمت این شهرستان به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد.
 
 وی ادامه داد: روستاهای شهرستان زرین‌دشت در زمینه گردشگری قابلیت مناسبی در جذب گردشگر دارند، روستای مزایجان از توابع بخش ایزدخواست شرقی شهرستان زرین‌دشت در استان فارس است که فاصله آن تا مرکز شهرستان ۵۰ کیلومتر است، بر اساس آخرین یافته‌های باستان‌شناسی و تاریخی، مزایجان قدیمی‌ترین نقطه  زرین‌دشت محسوب می‌شود که تا چند دههٔ قبل جزئی از لارستان بزرگ محسوب می‌شد.
 

 قلعه کهن مزایجان زرین‌دشت فارس
 رئیس میراث‌فرهنگی و گردشگری زرین‌دشت بیان کرد: قلعه مزایجان از آثار تاریخی شهرستان زرین‌دشت به شمار می‌رود این قلعه بر فراز کوهی مشرف به همین روستا در جنوب شرقی شهر حاجی‌آباد مرکز شهرستان زرین‌دشت، بر فراز کوهی کم ارتفاع دیده می‌شود و جز حصار و آثار سنگ‌چینی دیواری از آن چیزی از قلعه باقی نمانده است.
 
 حسن‌نژاد اظهار کرد: این کوه به طور استوانه‌ای سر به فلک کشیده و برای رفتن به قلعه فقط یک راه باریک یک‌نفره وجود دارد و این قلعه، دژ خداآفرین یا دژ تسخیرناپذیر لقب گرفته است که علت تسخیرناپذیری آن بد مسیر بودن و راه صعب‌العبور آن است که ورود به این دژ را دشوار کرده است، در این قلعه آثار آب‌انبار و خانه‌هایی به صورت غار برای ذخیره آذوقه دیده می‌شود.
 
 وی افزود: مرحوم حسین آزما در کتاب «شهر من داراب» در مورد تأسیس قلعه مزایجان آورده است که در عهد باستان «اورات» که حاکم بوده، از ترس سام نریمان از «تنجه» فرار می‌کند (تنجه محلی بوده نزدیک افغانستان) و در شانزده فرسنگی شمال لارستان قلعه‌ای بنام قلعه مزایجان یا مزاجان در بالای کوه بنا می‌کند و با خانواده خود همین‌جا سکونت اختیار می‌کند، از اورات فرزندی به نام کهزاد در همین قلعه پا می‌گیرد و او پهلوانی نامدار می‌شود و بعد از فوت پدرش سرپرستی خانواده را به عهده می‌گیرد، این قلعه از قلعه‌های محکم این نواحی بوده و پناهگاه شورشیان محسوب شده است.
 
 رئیس میراث‌فرهنگی و گردشگری زرین‌دشت در پایان خاطرنشان کرد: روستای مزایجان از لحاظ گردشگری پربار است و از مهم‌ترین آثار گردشگری آن آتشکده مرزو، برکه سفید، غار نمکی و قلعه مزایجان را می‌توان نام برد.
 
 انتهای خبر/224224
 

برچسب ها: قلعه ، مزایجان ، زرین دشت ، فارس
نظرات بینندگان